sollicitatieguru.nl

Werk in Den Haag

Laatst sprak ik met een vriend gesproken die bij een uitzendbureau Den Haag zit. Hij gaf me een fascinerend inkijkje in de wereld van recruiting.

Waardepropositie

De belangrijkste vraag waar hij zich over buigt elke dag is de toegevoegde waarde van een uitzendbureau. Ze moeten zich staande houden tegenover drie trends: beloningsverandering, het internet en sneeuwbal recruiting.

De wet

Sinds kort is voor veel uitzendbureaus het moeilijker om geld te verdienen. Dit komt omdat het wettelijk niet meer toegestaan is om iemand in dienst te hebben vanuit je eigen onderneming bij een ander om vervolgens het verschil af te romen. De zet is begrijpelijk. Mensen die zo in dienst waren kregen vaak een lager loon dan collega’s, hadden minder goede arbeidsvoorwaarden en minder baanzekerheid. Dat voordeel van arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid leveragen is nu weg, en daarmee een belangrijke inkomstenpost én concurrentievoordeel. Systematisch marge op loon is een stabiele vorm van inkomen.

Online

Als het gaat om matchen is het internet een grote uitdager van bedrijven die partijen aan elkaar verbinden door een informatievoordeel. Zo had je vroeger een booming business van koppelaars die mensen romantisch probeerde te verbinden. Vandaag de dag zijn deze enkel nog actief voor de meest exclusieve segmenten van mensen die genoeg te besteden hebben en op zoek zijn naar iets heel specifieks. Wat online daten heeft gedaan met deze koppelbureau’s is een permanente bedreiging voor uitzendbureau’s.

Die vriend van jou…

De laatste bedreiging is sneeuwbal recruiting. Steeds vaker onderkennen bedrijven dat de bedrijfscultuur erg belangrijk is maar moeilijk meetbaar of uit te leggen is. Daarom komt er de ene na de andere kandidaat die dan toch niet erbij past. Om dit tegen te gaan kiezen bedrijven er steeds vaker voor om nieuwe collega’s te vinden via het persoonlijk netwerk van hun medewerkers. Het idee is simpel en elegant. Als een collega qua karakter goed valt bij de organisatie, dan zullen hun vrienden qua karakter er niet ver vanaf staan. De moeilijkheid van het metrisch maken van een concept als de bedrijfscultuur is iets wat uitzendbureau’s onder druk zet.

Tegenbod

Om competitief te blijven focust hij daarom op snelheid en matchrating. Hun waardepropositie is als volgt: wij hebben sneller voor jou een kandidaat, en kandidaten die wij vinden krijgen X% vaker een contractverlenging. Daarnaast bieden ze bij zijn bedrijf nog een nieuwe invalshoek. Ze bieden trainingen om een bepaald informatiegat te overbruggen. Zo blijven ze worstelen voor hun bestaansrecht.

Mobiele versie afsluiten