sollicitatieguru.nl

De waarde van je bedrijf bepalen

Dus, jij wilt je bedrijf verkopen. Je hebt tijd genoeg om je voor te bereiden en wilt nog graag extra waarde toevoegen aan de te koop staande onderneming. Waarde zien we als de optelsom van de winst vóór rente en belastingen. Maar is dat de échte waarde van je bedrijf?

De echte waarde van je bedrijf

De waarde van je onderneming wordt (grotendeels) bepaalt door de koper, en dus niet door jou als verkoper. Het is niet de rente die de bank vorig jaar betaalde, het is de rente die ze volgend jaar gaan betalen.  Om de waarde van je onderneming te doen stijgen, moet je niet in het verleden maar juist in de toekomst duiken. Daar liggen de kansen voor de potentiële koper. Speelt er een probleem of bedreiging betreft personeel of leveranciers? Als je het probleem kunt oplossen, heb je strategische waarde voor een grotere onderneming.

De waarde voor de koper

Wanneer je nadenkt over hoe je extra waarde creëert in je onderneming, moet je nadenken over wat de koper met jouw bedrijf kan doen. Heb je een product of dienst die zij op grote schaal kunnen fabriceren? In dit geval is de waarde van de onderneming niet datgeen wat jij ermee hebt bereikt, maar wat de koper ermee kan bereiken. Mogelijk kunnen zij de omzet en winst verdubbelen! Denk bij ‘waarde’ dus niet na over de historische inkomsten van de onderneming, maar denk aan de winst in handen van een bekwame en goed gefinancierde koper. Dat is het deel waar je op moet focussen wanneer je je bedrijf voor de verkoop voorbereidt.

Wat je vooral NIET moet doen

Veel ondernemers willen snel van hun onderneming af en gaan daarom verschillende trucs inzetten. De trucs lijken waarde te bieden voor de koper, maar ik ga je uitleggen waarom je dit juist niet moet doen. Ondernemers gaan de winsten op korte termijn opschroeven door uitgaven te vertragen. Deze uitgaven hebben geen effect op korte termijn. Denk hierbij aan marketing of PR. De winst wordt groter, maar is dat wel goed? Deze truc zal de koper ook opvallen. Deze truc lijkt dus interessant, maar aan het einde ben je slechter af en wordt jouw bedrijf verkopen een lastige klus.

De perfecte tijd om je bedrijf te verkopen

De perfecte tijd.. Die creëer je zelf! Bekijk je persoonlijke omstandigheden: Wil je met pensioen? Of wil je meer tijd doorbrengen met je familie? Het gaat dus niet alleen om waar de markt zich bevindt. Het gaat ook om waar je bent en wat je met je leven wilt doen. In veel gevallen heeft de koper meer capaciteit en meer mogelijkheden om het bedrijf verder te ontwikkelen. Denk niet alleen na over waarom je jouw bedrijf wilt verkopen, maar ook over wat je erna wilt doen. Ik help je graag door het proces heen. Maak volledig vrijblijvend en 100% vertrouwelijk een afspraak, om zo samen te kijken naar de mogelijkheden voor jou en je bedrijf.

Mobiele versie afsluiten